Motum - Hållbarhetsredovisning

MOTUMS HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 9 Året som gått GEMENSAMT ARBETE INOM KONCERNEN Under året har vi inom koncernen börjat jobba mer som en enhet. Oavsett om man köper tjänster eller varor från ITK i Stockholm, Motum Hiss Blekinge eller Hisscentralen i Närke ska man känna sig trygg med att alltid få samma höga kvalitet och proffsiga service. Som ett steg i detta har Motum under året som gått skapat ett gemensamt ledningssystem inom miljö, kvalitet och säkerhet. Ledningssystemet effektiviserar miljö-, kvalitets- och arbetsmiljöarbetet och optimerar vår verk- samhet samt bidrar till att vi kan fokusera på, och leva upp till våra verksamhetsmål. Detta system bygger i stor del på vårt affärssystem där vi hanterar våra styrande dokument, rappor- terar in händelser, avvikelser och förbättringsförslag. Systemet togs i drift under 2020 och under hösten 2020 certifierades Motum-koncernen enligt ISO standarderna 9001, 14001 och 45001. Samtliga dotterbolag har tidigare haft egna certifiering- ar och ledningssystem men nu jobbar alla bolag inom Motum enligt samma mallar och rutiner. Samtliga bolag gick i år även över till att vara certifierade enligt den nya standarden för Arbetsmiljö och säkerhet, ISO 45001 då den gamla standarden OHSAS 18001 slutade att gälla. UTBILDNINGAR Under året har gemensamma utbildningar hållits inom säker- het, arbetsmiljö och hållbarhet. På grund av Covid-19 har det inte varit möjligt att genomföra alla utbildningar fysiskt så som det var tänkt och en del utbildningar har istället genomförts via Teams. Under 2021 kommer arbetet med gemensamma utbildning- ar inom koncernen att förstärkas ytterligare genom lansering av en koncernövergripande utbildningsportal. STRATEGISKT ARBETE INOM MOTUM Under 2020 antogs ny vision, mission och affärsidé för koncer- nen. Även gemensamma verksamhetsmål, policyer och kärn- värden togs fram. Motum gjorde en genomlysning av sitt hållbarhetsarbete för att kunna lägga fram en plan för hur vi ska bli ännu bättre och fortsätta utvecklas till det självklara valet för den med- vetne hiss- och portköparen. Som ett led i detta har Motum färdigställt en väsentlighetsanalys för koncernens viktigaste aspekter. I väsentlighetsanalysen genomlyser vi samtliga tre hållbarhetsdimensioner; det sociala, ekologiska och ekonomis- ka. Väsentlighetsanalysen ligger till grund för koncernens verk- samhetsmål, handlingsplaner och de framtagna policyerna. KOMMANDE ÅR OCH FORTSATT ARBETE Under 2021 kommer vi fortsätta sträva efter att leverera pro- dukter och tjänster som gör vårt samhälle mer hållbart och tillgängligt. Vi kommer bland annat att fortsätta ha ett tydligt fokus på livscykelperspektivet genom att förespråka moderni- sering framför utbyte av äldre hissar där det är möjligt. Sam- tidigt kommer vi att i än större utsträckning ta tillvara på de möjligheter som digitaliseringen innebär vad gäller hållbarhet. Under 2021 kommer vi även att introducera en uppdaterad lagportal och fortsätta utveckla vårt ledningssystem och dess processer. Oavsett om man köper tjänster eller varor från ITK i Stockholm, Motum Hiss Blekinge eller Hisscentralen i Närke ska man känna sig trygg med att alltid få samma höga kvalitet och proffsiga service.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=