Motum - Hållbarhetsredovisning
MOTUMS HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 17 Dialog med våra intressenter Motums övergripande NPS-värde är 52 vilket indikerar mycket nöjda kunder. NET PROMOTER SCORE (NPS) NPS-värdet baseras på en fråga om man skulle rekommen- dera företaget till andra i branschen och den besvaras på en skala från 0-10, där 0 = Mycket osannolikt och 10 = Mycket sannolikt. Frågan kan ses som ett nyckeltal för att mäta kun- dernas rekommendationsbenägenhet samt huruvida de kom- mer förbli lojala kunder. Utifrån svaret delas kunderna upp i tre grupper. De som svarar 9-10 är promoters och sprider aktivt företagets goda rykte. 7-8 klassas som neutrals och är kunder som är nöjda med företaget men inte mer än så. 1-6 är de- tractors, de som är missnöjda med företaget och aktivt avråder vänner och bekanta från att använda sig av företaget. Net Pro- moter Score räknas sedan ut genom att ta andelen promoters minus andelen detractors. Motums övergripande NPS-värde är 52 vilket indikerar mycket nöjda kunder. Andelen detractors är 13%, neutrala 22% och promoters 65%. Det innebär att 65% av kunderna svarar 9 eller 10 (på en skala från 0-10) på hur sannolikt det är att de skulle rekommendera företaget. Det resultatet stärks av frågan om man kan tänka sig att använda bolaget igen för kommande uppdrag där i stort sett alla tillfrågade kunder kan tänka sig att anlita bolaget igen. Sammanslaget fick Motum ett mycket bra resultat vid årets kundundersökning. Kundundersökningar via webbenkäter kommer att utföras på årsbasis och bedöms vara ett bra kom- plement till de avstämningar och projektmöten som hålls med koncernens kunder regelbundet. Efter årets kundundersökning har respektive dotterbolag fått ta del av sitt resultat och ta fram förslag på åtgärdsplaner. PROMOTERS 65% NEUTRAL 22% DETRACTORS 13%
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=